16/01/2024 kirjoittanut Jarkko Rantala 0 Kommentit
Uusi ajokausi lähestyy – Mitä motoristi voi tehdä oman turvallisuuden parantamiseksi?
Näin ennen uuden ajokauden alkua on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään turvallisuusasioita motoristina mitä tulisi ottaa huomioon ja mitä itse voin tehdä oman turvallisuuden parantamiseksi tieliikenteen yhtenä toimijana. Moottoripyöräilijöiden henkilövahinkojen määrä on puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta silti noin 20 moottoripyöräilijää menehtyy ja yli 300 loukkaantuu vuosittain erilaisissa liikennetilanteissa.
Moottoripyöräkanta on moninkertaistunut 2000-luvun aikana ja pyörien koko on kasvanut. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu miehille ja yli puolet ikäluokkaan keski-ikäiset ja sitä vanhemmat eli sille porukalle, johon itsekin kuulun. Huomioitavaa on myös, että yli puolet onnettomuuksista ovat suistumisonnettomuuksia, joissa motoristi on menettänyt pyörän hallinnan syystä tai toisesta. Mitä tästä pitäisi sitten ajatella, että voitaisiin harrastaa tätä meille niin mieleistä lajia turvallisesti ja ajosta nauttien? Tässä joitakin ajatuksia aiheesta.
Lähdetään liikkeelle pyörän valinnasta ja tekniikasta. Lähtökohta on, että valitaan itselle sopiva moottoripyörä. Olemme kaikki eri kokoisia, joten pyörän tulisi olla omille mitoille sopiva. Nopeaa reagointia vaativissa tilanteissa on mahdotonta toimia oikein ja tehokkaasti, jos ajoasennossa jo pitää pinnistellä äärimmilleen ylettyäkseen hallintalaitteisiin. Tai voi tilanne olla toisinkin päin, että pyörä on itselle liian pieni ja joutuu olemaan liian tiukassa paketissa. Lisäksi pyörät ovat hallittavuudeltaan erilaisia. On eri tehoisia, painoisia ja ajoasennoltaan erilaisia vaihtoehtoja. Mikä sopii itselle, omaan käyttötarkoitukseen ja mitä pitää sen käsittelyssä ottaa huomioon? Nykyisin uudet moottoripyörät sisältävät paljon turvallisuutta lisäävää tekniikkaa, kuten kaarre-ABS, duaalijarruja ja ajovakautusjärjestelmiä. Ne ovat erinomaisia tuotteita, mutta on syytä muistaa, että nekään eivät pysty kumoamaan fysiikan lakeja kokonaan. Lisäksi pyörän on tärkeää olla teknisesti kunnossa – hyväkuntoiset renkaat sekä jarrujen ja jousituksen toimivuus ovat tärkeitä perusominaisuuksia kalustoon liittyen.
Tästä päästäänkin sujuvasti ajotaitojen merkitykseen. Riippumatta siitä kuinka paljon on ajokilometrejä moottoripyörällä takana, ajotaitoja on syytä harjoitella ja pitää yllä varsinkin Suomen kaltaisessa maassa, jossa ajokausi on vain puolet vuodesta. Ennakointi ja ajolinjojen valinta siten, että tullaan nähdyksi ja nähdään itse riittävän pitkälle sekä ajonopeuden oikea valinta eri tilanteisiin ovat lähtökohtia turvalliseen ajamiseen. Mikäli kuitenkin joudutaan hätätilanteisiin, tehokas oikeaoppinen jarrutus ja mahdollinen väistö ovat tärkeitä selviytymiskeinoja hallita. Itseltä voikin kysyä omaan ajamiseen liittyen, että tuleeko minulle toistuvasti tilanteita, joissa joudun tekemään hätäjarrutuksia? Silloin saattaa olla kyse juuri ennakoinnin ja havainnoinnin puutteista. Tärkeää on pitää mielessä myös, ettei omalla ajamisella ja liikennekäyttäytymisellä yllätä muita tiellä liikkujia ja siten aiheuta vaaratilanteita.
Ajovarusteiden valinta, niiden käyttäminen ja kunto ovat yksi turvallisuuteen vaikuttava osa-alue. Ajovarusteiden tulee olla moottoripyöräilyyn hyväksyttyjä riittävän suojaavia varusteita, joita myös käytetään oikein ja aina kun ajetaan moottoripyörää. Onnettomuus voi tapahtua lyhyellä kaupunkialueen nopeuksilla tapahtuvassa kruisailussa yhtä hyvin kuin maantienopeuksilla pitkää matkaa ajaessa. Jos kaikesta edellä kuvatusta varautumisesta ja harjoittelusta huolimatta joudutaan onnettomuustilanteeseen, ajovarusteet ovat tärkein keino vähentää siitä aiheutuvia seurauksia. Siksi kannattaa opetella tapa käyttää hyvin suojaavia ajovarusteita aina moottoripyörällä ajettaessa. Ajovarusteiden valinnalla voidaan vaikuttaa myös omaan havaittavuuteen liikenteessä valitsemalla muita värejä kuin mattamustaa kypärän tai ajovarusteiden väriksi. Ajovarusteiden ja erillisten turvavarusteiden valikoima on laaja sekä ominaisuuksiltaan että hinnaltaan, joten varmasti löytyy jokaiselle sopivia ratkaisuja oman turvallisuuden lisäämiseksi. Kannattaa myös muistaa, että varusteet eivät ole ikuisia ja välillä onkin hyvä miettiä olisiko useita vuosia käytössä ollut kypärä syytä vaihtaa uuteen, vaikka se näyttääkin edelleen hyväkuntoiselta.
Motoristin turvallisuusasioita on mahdollisuus pohtia porukalla heti alkuvuodesta tiistaina 16.1.2024 klo 17.30 alkaen H-D Tampereen tiloissa, kun käydään chapterin porukalla läpi Liikenneturvan aineistoon perustuva Mitä moottoripyöräilijöiden kuolemankolareista voidaan oppia? -työpajatyyppinen työskentely. Siinä haetaan yhdessä erilaisia turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja näkökulmia, joista edellä olen nostanut esille joitakin ajatuksia, mutta niitä löytyy varmasti paljon enemmänkin. Jokaisen kokemukset ja näkemykset ovat siinä arvokkaita ja vievät yhteistä ymmärrystämme aiheesta eteenpäin. Joten tervetuloa mukaan keskustelemaan teemasta!
Terveisin, RC Jarkko
Kommentit
Jätä kommentti